Memur-Sen’in “4/B statüsündeki Sözleşmelilerin Yıllık İzinlerinin Devir Hakkı” talebi Resmi Gazete’nin bugünkü (07.02.2021) nüshasında yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı ile kazanıma dönüştü.
Memur-Sen’in Toplu Sözleşme’de pazarlık masasına getirdiği, KPDK toplantılarında gündeme taşıdığı, “Sözleşmeliliğe Son Şurası”nda inceleme başlığı olarak ele aldığı farklı sempozyum, kongre ve panellerde de dile getirdiği son olarak da Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanı Sayın Zehra Zümrüt Selçuk ile AK Parti Grup Başkanvekili Sayın Mehmet Muş’a iletilen ve sunumu yapılan sözleşmelilerle ilgili raporda yer verdiği “Sözleşmelilerin yıllık izinlerinin devir hakkı mahrumiyeti” konusu, “Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslarda Değişiklik Yapılmasına Dair Esaslar konulu 3507 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile söz konusu esasların 2. Maddesinde yer verilen düzenleme ile sona ermiş oldu. Böylece 4/B Statüsündeki sözleşmeli personel, yıl içerisinde kullanılmayan yıllık izin sürelerini kadrolu kamu görevlilerinde olduğu gibi bir sonraki yıla devredip kullanabilecek. Bir başka ifadeyle sözleşmeli personel 4/A statüsündeki kamu görevlileri gibi cari yıl ile önceki yılın iznini birleştirebilecek.
Konuya ilişkin düzenlemenin yer aldığı Cumhurbaşkanı Kararı eki esaslarda şu hükme yer verildi: “Sözleşme döneminde kullanılmayan izinler, sözleşmenin devamı halinde müteakip sözleşme döneminde kullanılabilir. Cari sözleşme dönemi ile bir önceki sözleşme dönemi hariç, önceki sözleşme dönemlerine ait kullanılamayan izin hakları düşer.”
Konuyla ilgili olarak Memur-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, Twitter’dan yaptığı paylaşımla Memur-Sen’in Ağustos 2019’da gerçekleştirdiği ve kamu camiasında büyük yankı uyandıran “Sözleşmelilik Şurası”nda ele aldıkları konunun görselini paylaşarak, “Yaptıkları iş aynı, istihdam türleri ve hakları farklı. Yıllık iznin bir sonraki yıla aktarılması kadrolu personelde varken, sözleşmeli personelde yok” ifadelerinin geçtiği satırı işaretledi.
Memur-Sen, sözleşmeli personelin kadrolu personel ile arasındaki hak, fırsat ve imkân farklılıklarının adil ve doğru olmadığını, esasen kamuda sözleşmeli personel istihdamının asli kamu hizmetleri yönüyle kesinlikle doğru olmadığını, sözleşmeli personelin kadroya geçişini sağlayacak düzenlemeyi yapmamak için bir sebep bulunmadığını 2011 ve 2013 yıllarında yapılan yasal düzenlemelerle gerçekleştirilen kadroya geçiş uygulamalarının bir benzerinin içinde bulunduğumuz dönemde de ivedilikle yapılmasının fiili, hukuki, idari ve mali açıdan doğru tercih olduğunu, gerek Sözleşmeliliğe Son Şura’sı sonuç bildirisinde gerekse de 5. Dönem ve öncesindeki toplu sözleşme tekliflerinde ve yakın tarihte kamuoyu ile paylaşılan sözleşmelilerle ilgili rapor ve sunumda açıkça ifade etmişti. Memur-Sen’e bağlı sendikalar da kendi hizmet kollarındaki kurum ve kuruluşlarda görev yapan sözleşmeli personelin sorunlarını ve buna dair çözüm önerilerini, yapılması gerekenlere ilişkin talep ve teklif yazılarını ilgili ve yetkili mercilere hem sendikal süreçlerde hem de sosyal diyalog zeminlerinde birçok kez ifade etmişlerdi.
Yapılan bu değişiklikle sözleşmeli personel ile kadrolu personel arasındaki bir fark sözleşmeliler aleyhine bir mağduriyet ve mahrumiyet sona ermiş olmasından memnun olunmakla birlikte, sözleşmeli-kadrolu ayrımını her bakımdan ortadan kaldırmak için farklı farklı düzenlemeler yapmak yerine, mevcut sözleşmelilerin kadroya geçişini sağlayan, kamu personel sisteminde de çok cüzi sayıda olmak kaydıyla sözleşmeliliğe sınırlayan kadroya geçiş ve sözleşmeliliğe son veriş düzenlemesi yapılması sorunları çözmeye ve kalıcı çözüm üretmeye yetecektir.